W dniu 17 listopada 2019 w Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w ramach 36 Pielgrzymki Kolejarzy na Jasną Górę został poświęcony i przekazany Spółce PKP Intercity S.A reprezentacyjny sztandar. Odebrał go w imieniu całej spółki Prezes Zarządu Marek Chraniuk z rąk Przewodniczącego Rady Nadzorczej spółki Krzysztofa Mamińskiego. Poczet Sztandarowy stanowili wyjątkowo w tym podniosłym dniu: Chorąży Pocztu Sztandarowego – Robert Czerniak – Dyrektor Biura Rozwoju Oferty i Produktów PKP oraz Asysta Pocztu Sztandarowego w osobach: Ewy Boguszewskiej -Dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Ewy Gruszki – Dyrektor Zakładu Centralnego.
Wpis do księgi pamiątkowej Zarządu PKP Intercity S.A:
„Nadanie sztandaru Spółce PKP Intercity jest szlachetną i honorową formą podziękowania wszystkim Kolejarzom za codzienną, sumienną pracę oraz rzetelne wykonywanie swoich obowiązków. Jako Prezes Zarządu jestem zaszczycony mogąc przyjąć w imieniu Zarządu ten piękny sztandar i przekazać go wszystkim pracownikom Spółki, by z godnością
i zaangażowaniem wypełniali pod nim swoje obowiązki. Dodatkowej wagi nadaje fakt, że został on uświęcony w tak ważnym dla każdego Polaka miejscu, jakim jest Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze. Niech widoczne na sztandarze słowa „W służbie Rzeczypospolitej” każdego dnia przypominają o odpowiedzialności jaka spoczywa na kolejarzach, a orędownictwo Patronki umacnia wiarę i przynosi pomyślność”. Zarząd PKP Intercity S.A
Uroczysta msza święta w Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej, którą prowadził abp Wiktor Skworc, odbyła się dokładnie w 40 rocznicę pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski oraz w 25 rocznicę powołania Krajowego Duszpasterstwa Kolejarzy.
Symbolika sztandaru.
Sztandar został ustanowiony przez Ministra Infrastruktury, którego w trakcie uroczystości przekazania reprezentował Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.
Na lewym płacie sztandaru, a także na zwieńczeniu drzewca, umieszczono wizerunek Orła nawiązujący do godła z 1919 roku – okresu kiedy to nasz kraj po latach niewoli znów mógł cieszyć się niepodległością, a po przejęciu z rąk państw zaborczych, odrodziły się także Polskie Koleje Państwowe. Zobaczymy tam również logotyp spółki oraz słowa „W służbie Rzeczypospolitej” nawiązujące do etosu pracy kolejarzy, opartego na odpowiedzialności, punktualności, sumienności i poczuciu służby – wobec Państwa i Obywateli.
Na prawym płacie widnieje wizerunek patronki kolejarzy św. Katarzyny Aleksandryjskiej, według obrazu Caravaggia. Ta jedna z czternastu Świętych Wspomożycieli odznaczała się wielką mądrością, niezłomną postawą i przywiązaniem do swoich przekonań, nawet za cenę życia. Jej wstawiennictwo pomyślnie wróżyć ma zamierzeniom naszej spółki i wszystkich pracowników. Na tej stronie widoczne są także uskrzydlone koła – tzw. „ośka” to tradycyjny znak nierozerwalnie kojarzący się z koleją.
W służbie Rzeczypospolitej.
W historii Polski, a w szczególności w okresie zaborów i walk o odrodzenie bytu Państwa Polskiego, znaczenie Polskich Kolei Państwowych dla gospodarki, komunikacji
i bezpieczeństwa państwa polskiego było kluczowe. Należałoby tu podkreślić przede wszystkim nieograniczone możliwości komunikacyjne kolei, zarówno jako główny środek transportu dla wojska polskiego, pomocniczy środek w walkach za pomocą pociągów pancernych, jak i działalność wywiadowczą kolejarzy.
Pociągi pancerne w większości wywodzące się ze składów z okresu pierwszej wojny światowej, zmodernizowano w okresie międzywojennym. Brały one udział we wszystkich znaczących konfliktach II Rzeczypospolitej – w powstaniu wielkopolskim, wojnie z Ukraińcami, wojnie z bolszewikami i trzecim powstaniu śląskim. Kilkanaście pociągów pancernych uczestniczyło w kampanii wrześniowej. Były też wykorzystywane przez Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie oraz we wczesnym okresie powojennym przez Służbę Ochrony Kolei i ludowe Wojsko Polskie.
Natomiast kolejarze zwiadowcy byli to ludzie, którzy w niepodległej Polsce pełnili często rolę animatorów i strażników polskiej państwowości – zwłaszcza na wschodzie stacje kolejowe stanowiły często jedne z niewielu symboli istnienia i rozwoju państwa.
Wszystkie te czynniki służyły podtrzymywaniu prestiżu, ale i etosu zawodu wyjątkowego, jednego z tych, o których mówimy – „zawód z misją”.
Autor tekstu:
Monika Górska
Autor zdjęć:
Krzysztof Jasiński
Biuro Marketingu i Komunikacji PKP Intercity S.A.
Źródło:
intranet PKP Intercity S.A.
www.klubjagiellonski.pl
wikipedia.
Więcej zdjęć:
Sztandar PKP Intercity S.A.