JavaScript must be enabled in order for you to see "WP Copy Data Protect" effect. However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser. To see full result of "WP Copy Data Protector", enable JavaScript by changing your browser options, then try again.
Tomasz Surówka, Leszek Miętek, Krzysztof Ciećka, Aleksander Motyka, Tomasz Pietrek Wojtek Zbroiński, Maciej Iwaniec, Jakub Czernecki, Tomasz Antończyk oraz Łukasz Witek, Artur Wójcik, Marcin Hebda, Tomasz Budzyń

W dniu 3 marca 2022 roku przedstawiciele spółek kolejowych, władz samorządowych i związków zawodowych oraz grono Kolejarzy uczcili pamięć ofiar katastrofy kolejowej pod Szczekocinami (woj. śląskie) sprzed dziesięciu lat.

Uroczystości w X rocznicę katastrofy odbyły się pod pomnikiem jej ofiar we wsi Chałupki pod Szczekocinami z udziałem pocztów sztandarowych poszczególnych organizacji związkowych.

Federację Związków Zawodowych Kolejarzy reprezentował Tomasz Surówka wraz z pocztem sztandarowym Związku Zawodowego Kolejarzy Małopolski w składzie: Jakub Czernecki – chorąży, Tomasz Antończyk i Maciej Iwaniec – przyboczni. Po części oficjalnej złożono pod pomnikiem wieńce i kwiaty.

W imieniu Federacji ZZK wieniec złożyli Tomasz Surówka i Wojciech Zbroiński.

Następnie w  miejscu wypadku, pod symbolicznym cokołem przy wale kolejowym, pamięć ofiar katastrofy uczcili przedstawiciele związków zawodowych:

W imieniu Federacji ZZK wiązankę złożył Tomasz Surówka, natomiast w imieniu Związku Maszynistów Kolejowych – Leszek Mietek, Krzysztof Ciećka oraz Aleksander Motyka i Tomasz Pietrek.

Katastrofa pod Szczekocinami była jednym z najtragiczniejszym wypadków w historii polskich kolei.

Do wypadku doszło 3 marca 2012 roku o godz. 20.55 na linii kolejowej nr 64 Koniecpol – Kozłów, niedaleko odgałęzienia na Centralną Magistralę Kolejową. Zderzyły się czołowo pociągi TLK „Brzechwa” relacji Przemyśl Główny – Warszawa Wschodnia i IR „Jan Matejko” relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny.

W wypadku zginęło 16 osób, w tym 5 kolejarzy, a 57 zostało rannych. Całkowicie zniszczone zostały 2 lokomotywy i 4 wagony pasażerskie. Poważnym uszkodzeniom uległo 7 wagonów pasażerskich, a także nawierzchnia i sieć trakcyjna w miejscu zdarzenia.

Po tej tragicznej katastrofie podjęto pod egidą Urzędu Transportu Kolejowego szereg działań prowadzących do podniesienia standardów bezpieczeństwa na kolei.

Poza aspektami technicznymi, związanymi z wyposażeniem pojazdów, ich modernizacją i utrzymaniem, skoncentrowano się na stałym podnoszeniu kwalifikacji i świadomości o wspólne bezpieczeństwo wśród pracowników kolei, jak też na działaniach promujących kulturę bezpieczeństwa wśród pasażerów kolei i całego społeczeństwa.

Więcej zdjęć:
X rocznica katastrofy kolejowej pod Szczekocinami

Autorzy tekstu:
Jacek Wnukowski
Monika Górska

Autorzy zdjęć:
Piotr Landowski
Paweł Spychalski

Scroll to Top