JavaScript must be enabled in order for you to see "WP Copy Data Protect" effect. However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser. To see full result of "WP Copy Data Protector", enable JavaScript by changing your browser options, then try again.

OPINIA PRAWNA

Upływ kadencji społecznego inspektora pracy w okresie stanu pandemii

Na wstępie należy zauważyć, że kwestie związane z wyborem społecznego inspektora pracy oraz jego funkcji w zakładzie pracy określa ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 567).

Zgodnie z art. 1 ustawy, społeczna inspekcja pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakłady pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy.

Społeczna inspekcja pracy reprezentuje interesy wszystkich pracowników w zakładach pracy i jest kierowana przez zakładowe organizacje związkowe (art. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 6 ustawy, społecznych inspektorów pracy wybierają i odwołują pracownicy zakładu pracy, a ich kadencja wynosi 4 lata. Wybory społecznych inspektorów pracy przeprowadzają zakładowe organizacje związkowe na podstawie uchwalonych przez siebie regulaminów wyborów.

Uchwalona przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, nie zawiera żadnych uregulowań przejściowych w zakresie funkcjonowania społecznej inspekcji pracy w okresie stanu epidemii w Polsce.

Zachodzi więc wątpliwość co do możliwości dalszego pełnienia funkcji przez społecznych inspektorów pracy po upływie kadencji w okresie ogłoszonego stanu pandemii?

Rozstrzygając powstałe wątpliwości należy zwrócić uwagę, że ogłoszony na terenie Polski stan epidemii w drodze aktów wykonawczych wprowadzonych przez Ministra Zdrowia i Radę Ministrów wprowadza szereg uregulowań ograniczających między innymi możliwość organizowania różnego rodzaju posiedzeń, zebrań itp., a także zaleceń co do wykonywania w miarę możliwości pracy zdalnej. Takie obostrzenia wprowadzają w praktyce brak możliwości zorganizowania jakichkolwiek posiedzeń wyborczych, w tym również wyborów społecznych inspektorów pracy.

Mając na względzie brak jakichkolwiek uregulowań prawnych przewidzianych dla tak szczególnego okresu w którym się znaleźliśmy, w moim odczuciu powinniśmy posiłkować się przede wszystkim doktryną prawniczą i judykaturą, która na potrzeby tego stanu rzeczywistego może być bez żądnych przeszkód zastosowana, i tak:

  • wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 grudnia 2001 r. sygn. akt I PKN 755/00 – pracownik, który przez wiele lat faktycznie pełnił funkcję zakładowego społecznego inspektora pracy za dorozumianą i niewątpliwą wolą pracowników zakładu pracy, mimo niedokonania formalnego wyboru po upływie wcześniejszej kadencji, korzysta ze szczególnej ochrony prawnej przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem stosunku pracy w granicach określonych art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (Dz.U. Nr 35, poz. 163 ze zm.).
  • wyrok Sądu Najwyższego – Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
    z dnia 3 sierpnia 2006 r., sygn. akt II PK 339/05, rzeczywiste pełnienie przez pracownika funkcji zakładowego inspektora pracy, niekwestionowane przez związki zawodowe i pracodawcę powoduje, że pracownik korzysta ze szczególnej ochrony prawnej przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem stosunku pracy (art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy, Dz.U. Nr 35, poz. 163 ze zm.),
  • wyroku Sądu Najwyższego z dnia 2 czerwca 2010 r., sygn. akt (II PK 371/09) – brak przeprowadzenia formalnych wyborów społecznego inspektora pracy nie wyklucza objęcia jego stosunku pracy ochroną szczególną, o ile pełni tę funkcję przy dorozumianej i niewątpliwej zgodzie pracodawcy.
  • postanowienie Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 9 listopada 1995 r. III PO 16/95 – wybór społecznego inspektora pracy przez pracowników zakładu pracy (art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy – Dz.U. Nr 35 poz. 163 ze zm.) nie podlega żadnej kontroli zewnętrznej (OSNAPiUS 1996 nr 12, poz. 176, Legalis)

Mając powyższe na uwadze, w sytuacji braku faktycznej możliwości przeprowadzenia wyborów społecznych inspektorów pracy ze względu na panujący w Polsce stan epidemii i związane z tym ograniczenia należy przyjąć, że:

  • wybór, jak i odwołanie z funkcji zakładowego społecznego inspektora pracy leży tylko i wyłącznie w gestii pracowników danego zakładu pracy;
  • społeczni inspektorzy pracy pomimo upływu kadencji nadal mogą pełnić swoje funkcje w zakładzie pracy;
  • wybór społecznego inspektora pracy przez pracowników zakładu pracy nie podlega żadnej kontroli zewnętrznej;
  • społeczny inspektor pracy mimo niedokonania formalnego wyboru po upływie wcześniejszej kadencji, korzysta ze szczególnej ochrony prawnej przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem stosunku pracy przy niekwestionowanej zgodzie związków zawodowych i pracodawcy.

Opracował:
Andrzej Jankowski
Dyrektor Biura Prawnego
Forum Związków Zawodowych

Scroll to Top