JavaScript must be enabled in order for you to see "WP Copy Data Protect" effect. However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser. To see full result of "WP Copy Data Protector", enable JavaScript by changing your browser options, then try again.

W dniu 17 listopada 2019 w Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w ramach 36 Pielgrzymki Kolejarzy na Jasną Górę został poświęcony i przekazany Spółce PKP Intercity S.A reprezentacyjny sztandar. Odebrał go w imieniu całej spółki Prezes Zarządu Marek Chraniuk z rąk Przewodniczącego Rady Nadzorczej spółki Krzysztofa Mamińskiego. Poczet Sztandarowy stanowili wyjątkowo w tym podniosłym dniu: Chorąży Pocztu Sztandarowego – Robert Czerniak – Dyrektor Biura Rozwoju Oferty i Produktów PKP oraz Asysta Pocztu Sztandarowego w osobach: Ewy Boguszewskiej -Dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Ewy Gruszki – Dyrektor Zakładu Centralnego.

Od lewej stoją: Tomasz Surówka - Członek Rady Nadzorczej, Krzysztof Ciećka - Członek Rady Nadzorczej, Adam Laskowski - Członek Zarządu, Jarosław Oniszczuk - Członek Zarządu, Artur Resmer - Członek Zarządu,Maria Sędek - Członek Rady Nadzorczej, Anna Szczepaniak - Członek Rady Nadzorczej, Ewa Boguszewska - Dyrektor Biura, Pełnomocnik Zarządu, Robert Czerniak - Dyrektor Biura, Ewa Gruszka - Dyrektor Zakładu, Andrzej Bittel Wiceminister Infrastruktury, Krzysztof Mamiński - Przewodniczący Rady Nadzorczej, Marek Chraniuk - Prezes Zarządu

Wpis do księgi pamiątkowej Zarządu PKP Intercity S.A:

„Nadanie sztandaru Spółce PKP Intercity jest szlachetną i honorową formą podziękowania wszystkim Kolejarzom za codzienną, sumienną pracę oraz rzetelne wykonywanie swoich obowiązków. Jako Prezes Zarządu jestem zaszczycony mogąc przyjąć w imieniu Zarządu ten piękny sztandar i przekazać go wszystkim pracownikom Spółki, by z godnością
i zaangażowaniem wypełniali pod nim swoje obowiązki. Dodatkowej wagi nadaje fakt, że został on uświęcony w tak ważnym dla każdego Polaka miejscu, jakim jest Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze. Niech widoczne na sztandarze słowa „W służbie Rzeczypospolitej” każdego dnia przypominają o odpowiedzialności jaka spoczywa na kolejarzach, a orędownictwo Patronki umacnia wiarę i przynosi pomyślność”.    
 Zarząd PKP Intercity S.A

Uroczysta msza święta w Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej, którą prowadził abp Wiktor Skworc, odbyła się dokładnie w 40 rocznicę pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski oraz w 25 rocznicę powołania Krajowego Duszpasterstwa Kolejarzy.

Symbolika sztandaru.

Sztandar został ustanowiony przez Ministra Infrastruktury, którego w trakcie uroczystości przekazania reprezentował Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.

Na lewym płacie sztandaru, a także na zwieńczeniu drzewca, umieszczono wizerunek Orła nawiązujący do godła z 1919 roku – okresu kiedy to nasz kraj po latach niewoli znów mógł cieszyć się niepodległością, a po przejęciu z rąk państw zaborczych, odrodziły się także Polskie Koleje Państwowe. Zobaczymy tam również logotyp spółki oraz słowa „W służbie Rzeczypospolitej” nawiązujące do etosu pracy kolejarzy, opartego na odpowiedzialności, punktualności, sumienności i poczuciu służby – wobec Państwa i Obywateli.

Na prawym płacie widnieje wizerunek patronki kolejarzy św. Katarzyny Aleksandryjskiej, według obrazu Caravaggia. Ta jedna z czternastu Świętych Wspomożycieli odznaczała się wielką mądrością, niezłomną postawą i przywiązaniem do swoich przekonań, nawet za cenę życia. Jej wstawiennictwo pomyślnie wróżyć ma zamierzeniom naszej spółki i wszystkich pracowników. Na tej stronie widoczne są także uskrzydlone koła – tzw. „ośka” to tradycyjny znak nierozerwalnie kojarzący się z koleją.

W służbie Rzeczypospolitej.

W historii Polski, a w szczególności w okresie zaborów i walk o odrodzenie bytu Państwa Polskiego, znaczenie Polskich Kolei Państwowych dla gospodarki, komunikacji
i bezpieczeństwa państwa polskiego było kluczowe. Należałoby tu podkreślić przede wszystkim nieograniczone możliwości komunikacyjne kolei, zarówno jako główny środek transportu dla wojska polskiego, pomocniczy środek w walkach za pomocą pociągów pancernych, jak i działalność wywiadowczą kolejarzy.

 Pociągi pancerne w większości wywodzące się ze składów z okresu pierwszej wojny światowej, zmodernizowano w okresie międzywojennym. Brały one udział we wszystkich znaczących konfliktach II Rzeczypospolitej – w powstaniu wielkopolskim, wojnie z Ukraińcami, wojnie z bolszewikami i trzecim powstaniu śląskim. Kilkanaście pociągów pancernych uczestniczyło w kampanii wrześniowej. Były też wykorzystywane przez Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie oraz we wczesnym okresie powojennym przez Służbę Ochrony Kolei i ludowe Wojsko Polskie.

Natomiast kolejarze zwiadowcy byli to ludzie, którzy w niepodległej Polsce pełnili często rolę animatorów i strażników polskiej państwowości – zwłaszcza na wschodzie stacje kolejowe stanowiły często jedne z niewielu symboli istnienia i rozwoju państwa.

Wszystkie te czynniki służyły podtrzymywaniu prestiżu, ale i etosu zawodu wyjątkowego, jednego z tych, o których mówimy – „zawód z misją”.

Autor tekstu:
Monika Górska

Autor zdjęć:
Krzysztof Jasiński
Biuro Marketingu i Komunikacji  PKP Intercity S.A.

Źródło:
intranet PKP Intercity S.A.
www.klubjagiellonski.pl
wikipedia.

Więcej zdjęć:
Sztandar PKP Intercity S.A.

Scroll to Top